Tweede dag van een nieuw vliegjaar. Zaterdag om 05u30 opgestaan om de meteo nog eens te bekijken. We wilden bij laag water aan de start staan want tegen de middag zou het hoog water zijn. De wind kan wel veranderen van richting en/of van kracht maar de zee is steeds op tijd op zijn voorspelde plaats.
Dat het in het begin erg zwak zou worden wisten we al maar we waagden de gok. Om 06u30 in Loppem was de afspraak. Pieter, BartDV, Ignace, Francis en ikzelf waren er present. Na een tocht over gladde wegen kwamen we aan in Equihen rond 08u30.
PeterV (FP) was al startensklaar en waagde zich aan een vluchtje met NNW-wind. Na een kwartiertje zakte hij eruit maar kon nog net landen op de hoofdstart. We besloten om wat met de zeilen te spelen en hoopten……
GeertL en Donald waren ook al terplaatse. Ignace kocht zich een versneller, die tijdens de “non-fly momenten” gemonteerd werd.

De wind draaide rond 10u00 nog meer uit het N en we bezochten dan maar eerst de lokale horecazaak “L’Océan”. Na één consumptie gingen we terug naar de windzak kijken maar die stond nog steeds NNW en hing zelfs lichtjes naar beneden. Pieter en Ignace die wegens andere verplichtingen vroeg moesten terugkeren, hielden het voor bekeken. Ook Francis die het hoog water niet erg vertrouwde ging met hen mee. Een half uurtje later waagde ik me toch aan een vluchtje waarbij ik hard moest werken om boven te blijven. Ik bleef op de rand vliegen en zakte na een kwartiertje uit net vóór de parking.
Inmiddels waren Frans en PeterB ook aangekomen. PeterV had nog een fles Champagne meegebracht en de sfeer kon niet meer stuk. Even later kwam een grijze bestelwagen aan. Het was weer niet Lode (die zijn dag gevuld had met informatica-activiteiten, zo blijkt op de site van JVG) maar GeertJ met Ellen.
Het zonnetje begon te schijnen en de wind begon toch al meer W te worden.

We besloten om nog wat met de zeilen te spelen om niet koud te krijgen en ik probeerde Bart te overtuigen om zich aan een vluchtje te wagen maar hij vond dat het nog niet hard genoeg waaide en liet zich niet ompraten. Het hoog water deed hem twijfelen.
Bart spelend maar tegenwerkend: "IK WIL NOG NIET VLIEGEN!!!"

Ik besloot om zelf nog maar eens te proberen en weg was ik voor een vlucht van anderhalf uur. Frans en PeterV volgden als eersten. Daarna volgden ze allemaal. Ook Donald vloog nog eens. Bijna allemaal Vlamingen op de site van Equihen.

Kennen jullie deze nog???

PeterB met zijn Gin Rebel

Net voorbij het motorcrossterrein kreeg ik een verbazende lift. Ik had mijn variometer niet bij maar ik denk wel dat ik ongeveer 100 meter hoog zat. Toen de wind naar mijn gevoelens te hevig werd, ging ik landen en trok voor de zekerheid een A-lijn. Dit keer werd ik niet weggesleurd. Ik overwoog nog om mijn small zeiltje uit te halen maar ik hield het toch maar voor bekeken want de locals met hun speedzeilen begonnen eraan te komen. Even daarna landde mijn “copain” BartDV en na het plooien reden we voldaan huiswaarts.
Jammer voor Pieter, Francis en Ignace. Maar ik heb ook al enkele keren in Equihen gestaan….. en zonder vliegen naar huis gereden omdat ik vond dat het te hevig was voor mij.
Gr,
GeertVI.