Zeilvliegvereniging Jan van Gent - Nieuwvliet
2010-09-05 03:48:39 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:

Home Forum Help Search Calendar Login Register Chat  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: 2009-12-22: Equihen  (Read 708 times)
Pieter Levrau
JvG Clublid 2010
Hero Member
**

« on: 2009-12-22 08:16:22 PM »

Sinds ik zaterdag wat vroeger moest vertrekken uit Zoutelande en daar zo de helft van de pret gemist heb zat ik weer op het puntje van mijn stoel te wachten op een nieuwe vliegbare dag.

Het werd een MEMORABELE dag.

Geert VI kondigde een vliegbare dag aan op Zoutelande, volgens de meteo zag het er op dat moment vliegbaar uit, maar in de loop van maandag werd er minder interessant weer aangekondigd in Zoutelande, en beduidend beter in Equihen, zei het met heel wat vraagtekens.

Geert fly-o-holic Van Isegem en Bart the-one-and-only De Vilder waren mijn "brothers in crime" voor de trip.

We vertrokken met -2°C in Loppem, en kwamen met +6°C in de regen aan te Equihen.  De stemming wijzigde omgekeerd evenredig met de temperatuur, al had het meer met de regen te maken, en de veel te zwakke wind uit de verkeerde richting.

Na een verwarmend bezoek aan de plaatselijke horeca (daar maken we vanaf nu een erezaak van) waren de weergoden ons beter gezind.

De wind was in het begin wel nogal zwakjes, maar we vlogen goed en konden ons verwarmen aan de klim terug naar boven.

Na 13u00 begon het stevig te waaien, loodrecht op de duin!
We vlogen allemaal samen ongeveer een 6-tal uur bij elkaar, met mooie hoogtes en gezien de onwaarschijnlijke drukte (we waren er helemaal alleen) veel plaats voor alle truukjes (of toch probaties), wig-over's, 360's, starten met a en d-risers toplandingen a volonté.  Voor sommigen zal dit allemaal basiskennis zijn,... ewel, binnen hier en een paar oefendagen voor ons ook!

Toen het echt te straf werd voor mijn U-turn Emotion ben ik gaan expirimenteren met Geert L zijn demo-aerodine-F(r)eex.  Dank u nokel Geert!!!  Ik moet zeggen met schrik in het hart ben ik eraan begonnen .  Mijn enige feex-ervaring waren enkele ploefkes in de duinen, en ze gingen in mijn gedachten zeer snel.  Gezien schrik een slechte raadgever is is mijn eerste vlucht dan ook volledig de mist in gegaan. Met één van mijn trimmers volledig open, en veel te diep in de rem heb ik een noodlandingetje gemaakt op de helling (hoog water Kiss).  Meteen kwamen de eerste voordelen van en speedglider de kop op steken.  Het is namelijk veel aangenamer de helling op te kruipen met een klein speedgliderke dan met mijn emotion Wink.

Ondertussen was er een ware Feex-fanclub gearriveerd, en met enkele woorden uitleg was ik weer vertrokken.  Fun in het kwadraat!  Een superdeluxe pretparkervaring!
Blijkbaar gaat een Feex maar omhoog op volle snelheid, en als ze gaat dan gaat ze goed!
Mijn goesting om er ééntje te kopen is verveelvoudigd.

ABOVE US ONLY SKY

PS: Er kwam mij een local aanspreken, hij bood demo-modellen Feex te koop aan, maar ook enkele andere merken waar ik nog nooit van gehoord heb.  Iemand vertelde bovendien over een "spiruline" 1300€ nieuw???
Als er mensen zijn die kunnen vergelijken of raad geven, ik ben één en al oor!
Bart De Vilder
JvG Clublid 2010
Hero Member
**

« Reply #1 on: 2009-12-23 09:03:41 AM »

Prima verslag pieter, hierbij 2 foto's van je feex-speed-vlucht

Hier nog volop in de rem met = feex blijkt niet te vliegen!

Pieter
Nog nooit deftig met dat ding gevlogen hebben en hoog water zijn .
RESPECT man.
Bart
Lode De Paepe
JvG Clublid 2010
Hero Member
**

« Reply #2 on: 2009-12-23 09:13:10 AM »

Mooi mannekes en ook schitterende verslagen. Ik kan me enkel troosten met het feit dat ik toch ook nog wat nuttig werk heb verricht op het professioneel front... Volgende keer ben ik er bij!

Geert Laisnez
Monitor van Zuidwest
JvG Clublid 2010
Hero Member
**

« Reply #3 on: 2009-12-23 10:16:54 AM »

de spiruline bestaat in 3 versies : 14 , 16 en 18 m²
de 18 leunt dichtst aan bij parapente. de kleine versie zijn veel wilder in besturing
Voordeel bij de spiruline:  is ietsje goekoper
nadeel is bij meer wind moet je een klein model hebben, bij minder wind een groter
Bij de feex kan je met één model en de handige trimmers alle snelheden aan.
Helemaal afgetrimd is het een parapente die vliegt vanaf 25 km / u wind, trims volledig open kan hij windsnelheden van 60-65 aan. Hij is ietsje duurder, maar je hebt er maar eentje nodig.
Lode De Paepe
JvG Clublid 2010
Hero Member
**

« Reply #4 on: 2009-12-23 12:33:18 PM »

Bij de feex kan je met één model en de handige trimmers alle snelheden aan.
Helemaal afgetrimd is het een parapente die vliegt vanaf 25 km / u wind, trims volledig open kan hij windsnelheden van 60-65 aan. Hij is ietsje duurder, maar je hebt er maar eentje nodig.

Hmmm... 25 - 65 km/u, sta mij toe daar enige reserves bij te hebben. Doch, ik wil het gerust eens uitproberen als de gelegenheid zich voor doet  Smiley

Geert, wat denk je van volgende zondag in equihen?  Tongue

Geert Van Iseghem
JvG Clublid 2010
Hero Member
**

« Reply #5 on: 2009-12-23 06:49:26 PM »

Onze uitstap naar Equihen begon eigenlijk niet goed. Eerst die hevige regen, die ons bijna een uur in de horecazaak liet vertoeven. Toen het ophield kreeg ik bijna de tijd niet om mijn cola te ledigen. Bart en Pieter waren niet te houden.
Bart ging al snel de windsnelheid meten.

20,1 km/h. en WNW. Ja we konden uitpakken.

Pieter was niet te bedwingen en vloog reeds boven ons terwijl wij nog aan het voorbereiden waren.

Daarna nam de wind af en vielen Pieter en ik op dezelfde plaats eruit. Bart was net een toplandig aan het oefenen en we konden hem via de radio verwittigen om niet te starten.
Pieter klauwterde terug omhoog maar had blijkbaar een betere weg gevonden dan ik. Mijn linkervoet  zakte tot aan mijn knie in de modder. Dan maar via het strand naar de trap (die veel langer is dan deze van Zoutelande).

Intussen was de wind nog wat aangetrokken en ik slaagde er niet meer in om met mijn U-Turn te starten. Dan maar mijn Skywalk “small” ingespannen en met de hulp van Pieter kon ik eindelijk nog wat vliegen.
Door de hevige wind moesten/konden we gewoon boven het water vliegen en Bart genoot er duidelijk van.

Een uurtje later liet onze Dragon3-piloot weten dat hij wou landen omdat het te hevig werd. Ik vloog nog een kwartiertje door om dan proberen te landen. Wing-overs, 360°, oren, enz…. Vijf seconden passief vliegen, en ik zat terug 20 meter hoger. Mijn landing lukte heel goed maar daarna wilde mijn zeil blijven vliegen. Amaai!!!! Dat was pas “fun”. Grin  Grin (gelukkig geen beelden daarvan)

Intussen was de wind nog wat aangewakkerd.

Na het landingsavontuur wou Pieter toch eens de Feex proberen. De trimmers stonden niet gelijk afgesteld en het werd een hellinglanding met zijwind want het was hoog water. Pieter heeft ook een goede engelbewaarder, daar mag je zeker van zijn.

De locals gaven Pieter enkele tips en stelden de trimmers goed af en zo hij kon nog een half uur vliegen en genieten

Ik benutte de kans niet om ermee te vliegen (natte voeten en hoog water) maar ik heb er spijt van.
Misschien een volgende keer.

Gr,
GeertVI
Lode De Paepe
JvG Clublid 2010
Hero Member
**

« Reply #6 on: 2009-12-23 08:14:03 PM »

Mooi verslag Geert! Laat ze maar komen  Smiley
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: